Jaktträning

Tidigare i veckan träffade vi Merit & Viggen och tränade lite jakt och apportering! Var länge sen vi fick till någon jaktträning, eller ja, någon träning överhuvudtaget. Har varit svårt att hitta motivationen nu under vintern, men med våren på ingång så ska det bli ändring på det! Tror i och för sig att det är bra och nyttigt med en viloperiod för hundarna också, men nu ser vi fram emot träning och förhoppningsvis att debutera på tävlingsplan senare i vår!
 
Började med lite tolling och passivitet. Vill få henne lite mer "studsig" i tollingen, men jag måste kanske förbättra min kastteknik för att hon ska få till bättre rävskutt. Passiviteten gjorde hon bra, förutom ett litet pip. Hon kändes lite för laddad och dessutom skällde och pep hundarna i bilen, så det kanske vart för svårt för henne.
 
Efter tollingen fick Lykka börja med ett större sök, där jag lagt ut 6 dummies. Hon sökte fint, men blir fort trött och springer då mest utan att använda nosen. Efter att ha hämtat in 5 dummies där hon gjorde ett jättefint jobb på sista nöjde jag mig. Har tidigare varit dålig med att lägga ut många dummies på söket, utan har nöjt mig med ca 3. Men jag märker att hon behöver träna på att gå ut flera gånger, så hon inte tror att det är klart efter tre inhämtade dummies. Hon kan gärna bli lite frågande när hon får leta ett tag, men jag hjälper henne aldrig och då letar hon vidare och så blir det superbelöning när hon hittar något istället.
 
Sedan blev det lite träning med vilt. Lykka är ingen hund som griper spontant, så jag brukar alltid få värdeladda och leka upp viltet lite. Första gångerna gick hon dit och luktade på fågeln och rynkade lite på näsan. Men med lite mer "du kan inte ta fågeln"-lek så grep hon fågeln och kom in med den. Jag måste bli bättre på att träna med vilt! Det är det enda sättet för att få henne bekväm och vilja ta vilt, att hon får träna på det!
 
Avslutade med en enkel markering, där hon bara fjantade runt. Gjorde då om hela proceduren och då kom hon in fint! Älskar hennes fart ut och in! Inga tveksamheter där!
 
Sedan blev det massa lek och bus med alla hundarna, där de fick springa av sig rejält!
 
Tolling
Passivitet
Lykka ute på sök
Duktig hund som väntar på godis
Avlämning
Ännu mera godis
..Och lite till!
Merit och Viggen på väg bort till tollingområdet
Passivitet
Jaktfotsträning
Viggen ute på ett sök
Fina killen!
Viggen ute på en övning
Lykka med den "läskiga" fågeln. Bäst att ta den i vingen så den inte biter!
Fina syskonen!
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0